Strona główna

Patenty, usprawnienia, dodatki:

Kontrafał płetwy sterowej

Oryginalnie kontrafał płetwy sterowej knaguje się na rumplu (knagą tradycyjną bądź zaciskową). Jest to rozwiązanie o tyle ryzykowne, że podczas gwałotwnego wejścia płetwą na mieliznę knaga zaciskowa nie zawsze puści, a tradycyjnej nie zdążymy odwiązać - wtedy najczęściej kontrafał pęka. Oprócz tego podczas takiego wejścia płetwą na mieliznę na dolne mocowanie jarzma steru do pawęży działają ogromne siły dopóki kontrafał nie pęknie, co jest częstym powodem rozszczelnienia mocowania jarzma steru i brania wody przez łódkę.

Zamiast tradycyjnego kontrafału, poprzedni właściciel mojej jednostki zastosował.. gumę. Są takie gumy w hipermarketach - np. do samochodowych bagażników dachowych, o średnicy około 10mm, zakończone metalowymi zaczepami po obu stronach. Taka guma zaczepiona jest o górne mocowanie jarzma steru do pawęży, przechodzi przez uchwyt kontrafału płetwy i wraca z drugiej strony ponownie do mocowania jarzma steru. Podczas pływania płetwa sama się nie podnosi, a przy wejściu na mieliznę guma się rozciąga i płetwa idzie płynnie w górę - nie narażając mocowania jarzma do pawęży na działanie dużych sił. Bez problemu można także wyciągnąć płetwę do góry za pomocą tradycyjnego fału.



Winda miecza

Można zrezygnować z seryjnego hamulca w windzie miecza (który lubi stwarzać problemy) na rzecz śmiesznie prostego systemu z zapadką. Podnoszenie miecza odbywa się przez zwykłe kręcenie korbą, natomiast opuszczanie wymaga zwolnienia palcem zapadki i kreceniem w przeciwną stronę. Ma to ten minus, że potrzeba dwóch rąk - ale rozwiązanie jest niezawodne.



Zabezpieczenie miecza przed wypadnięciem

Miecz w Venusce jest zamontowany na osi obrotu poprzez zawieszenie go na "haku" jaki stanowi jeden z kątów trójkątnego miecza. Przy pękniętym fale podczas wejścia na mieliznę i nawet delikatnym przesunięciu jachtu do tyłu możliwe jest wyskoczenie miecza z zawiasu i całkowitym wypadnięciu ze skrzynki mieczowej.

Rozwiązaniem problemu może być patent pana Grzegorza Raciborskiego opublikowane na stronie SIZ:
http://www.siz.org.pl/patenty/miecz/miecz.htm



Przebudowa kambuzu

W miejsce seryjnej dużej szafy wstawiamy się małą szafkę o wysokości takiej samej jak szafka pod kuchenkę. Nad szafką montujemy zabudowaną półkę, a pomiędzy nimi pozostawiamy przestrzeń. W miejsce kuchenki można wstawić zlewozmywak połączony z 2 palnikową kuchenką. Butlę gazową warto umieścić na stałe w małej bakiście kokpitowej, przez co zyskamy więcej miejsca w szafkach. Bardzo użyteczna jest możliwość zakrycia zlewu i kuchenki dwiema płytami blatowymi, przez co zyskujemy jeden duży blat (łączący się z blatem przebudowanej szafki przy dziobie).



Przerobiony kambuz:


Mesa Zejściówka
Klub Venuski!
Linki | Kontakt