Dane techniczne:
Konstruktor: | Zbigniew Gibowski |
Długość maksymalna: | 6,50 m |
Szerokość maksymalna: | 2,45 m |
Masa całkowita: | 1100 kg |
Wyporność: | 1100 kg |
Typ kadłuba: | balastowo-mieczowy |
Materiał konstrukcyjny: | laminat poliestrowo-szklany |
Zanurzenie minimalne: | 44 cm | Zanurzenie maksymalne: | 1,07 m |
Masa balastu: | 300 kg |
Masa miecza: | 50 kg |
Ilość załogi: | 2-6 |
Powierzchnia żagli:
Fok: | 8,7 m2 |
Grot: | 9 m2 |
Typ ożaglowania: | Slup |
Venus - jednomasztowy jacht żaglowy produkcji polskiej. Budowany był z myślą o śródlądowym oraz zatokowym pływaniu - co nie przeszkodziło niektórym pływać nim z powodzeniem po Bałtyku, czy Morzu Północnym. Cechy charakterystyczne tej konstrukcji to mocny takielunek (2 pary want kolumnowych, 1 para want topowych, 2 achtersztagi), solidny kadłub i dzielność - znacznie wyróżniająca Venuskę spośród innych jachtów śródlądowych.
Konstruktorem jachtu jest pan Zbigniew Gibowski. Pierwsze egzemplarze powstały pod koniec lat 70 i od razu jacht stał się obiektem westchnień i marzeniem większości żeglarzy "szuwarowych". Na owe czasy był jednostką ogromną, dającą rewelacyjne warunki hotelowe. Wybudowano też kilkadziesiąt egzemplarzy w klubie "Wind" nad Zalewem Koronowskim. Była tam (a może i jest do tej pory?) forma Venuski, z przedłużoną rufą - dodano pokaźny achterpik oraz dno w części rufowej "wyciągnięto" lekko ponad wodę. W ten sposób łódka lepiej pływała, ponieważ nie ciągnęła za sobą tyle wody. Minusem tego rozwiązania była konieczność zastosowania steru głębinowego i idące za tym problemy z cumowaniem rufą do brzegu. W Chojnicach - na życzenie - jacht produkowany jest do dzisiaj. Produkuje go stocznia Polyester Yacht. |