Strona główna

Dane techniczne:

Konstruktor:Zbigniew Gibowski
Długość maksymalna:6,50 m
Szerokość maksymalna:2,45 m
Masa całkowita:1100 kg
Wyporność:1100 kg
Typ kadłuba:balastowo-mieczowy
Materiał konstrukcyjny: laminat poliestrowo-szklany
Zanurzenie minimalne:44 cm
Zanurzenie maksymalne: 1,07 m
Masa balastu:300 kg
Masa miecza:50 kg
Ilość załogi:2-6


Powierzchnia żagli:

Fok:8,7 m2
Grot:9 m2
Typ ożaglowania:Slup


Venus - jednomasztowy jacht żaglowy produkcji polskiej. Budowany był z myślą o śródlądowym oraz zatokowym pływaniu - co nie przeszkodziło niektórym pływać nim z powodzeniem po Bałtyku, czy Morzu Północnym. Cechy charakterystyczne tej konstrukcji to mocny takielunek (2 pary want kolumnowych, 1 para want topowych, 2 achtersztagi), solidny kadłub i dzielność - znacznie wyróżniająca Venuskę spośród innych jachtów śródlądowych.

Konstruktorem jachtu jest pan Zbigniew Gibowski. Pierwsze egzemplarze powstały pod koniec lat 70 i od razu jacht stał się obiektem westchnień i marzeniem większości żeglarzy "szuwarowych". Na owe czasy był jednostką ogromną, dającą rewelacyjne warunki hotelowe.
Seryjnie Venuskę produkowano w Chojnicach - w stoczni jachtowej Polsport. Z biegiem czasu dodawano drobne poprawki do kadłuba stoczniowej Venuski. Między innymi profilowane burty pod kabestanami oraz przerobiony kształt falszkila i zmiana balastu na ołowiany.

Wybudowano też kilkadziesiąt egzemplarzy w klubie "Wind" nad Zalewem Koronowskim. Była tam (a może i jest do tej pory?) forma Venuski, z przedłużoną rufą - dodano pokaźny achterpik oraz dno w części rufowej "wyciągnięto" lekko ponad wodę. W ten sposób łódka lepiej pływała, ponieważ nie ciągnęła za sobą tyle wody. Minusem tego rozwiązania była konieczność zastosowania steru głębinowego i idące za tym problemy z cumowaniem rufą do brzegu.

W Chojnicach - na życzenie - jacht produkowany jest do dzisiaj. Produkuje go stocznia Polyester Yacht.

Klub Venuski!
Linki | Kontakt